Friday, September 18, 2009

معماي دست نوشته هاي وُينيچ


كتابخانه بینک (beinecke) دانشگاه ييل (Yale) يكي از غني ترين كتابخانه هاي جهان در زمينه كتابهاي منحصر به فرد تاريخي است ولي شايد يكي از عجيبترين اين كتابها ، كتاب ششصد ساله جالبي است كه به نام كتاب خطي وُينچ معروف است . محتواي متني اين كتاب اسرارآميز تاكنون ناشناخته مانده چون بوسيله الفبا و زبان ناشناخته اي نوشته شده است و عليرغم تمامي تلاشهاي متخصصان رمزنگاري در طول چندين دهه ، حتي يك كلمه از آن نيز كشف رمز نشده است .



كنجكاوي براي فهم مطالب كتاب ناشي از تصاوير جالب و عجيبي است كه در تمام صفحات كتاب ديده ميشود . به نظر ميرسد كتاب شامل چندين بخش بوده و هر بخش شامل تصاويري از گياهان (كه بعضاً ناشناخته هستند) ، جداول نجومي و گروههاي از زنان برهنه درون وان يا استخرهايي به شكل اندامهاي بدن انسان ، ميباشد .



كتاب نامش را از ويلفرد .م وينچ (Wilfrid M. Voynich) يك كتابفروش روسي-آمريكايي كه كتاب را در سال 1912 بدست آورد ، گرفته است . كتاب شامل 240 صفحه بوده كه از جنس پوست آهو است و بنظر ميرسد چندين صفحه از آن به مرور زمان گم شده است . زمان و مكان نگارش كتاب همواره مورد بحث بوده است ولي اكثراً بر اين باورند كه كتاب در اروپاي مركزي نزديك به سالهاي 1400 و 1500 ميلادي نگاشته شده است . چندين گونه از گياهان تصوير شده درون كتاب ، از گونه هاي متعلق به آمريكاي شمالي ميباشد ، بنابراين اين احتمال ميرود كه كتاب بعد از سفر كلمبوس به آمريكا در سال 1492 چاپ شده باشد .




تصويري از گياهان در كتاب وينيچ



تصويري از كتاب وينيچ در مورد مسائل نجومي

عليرغم اين واقعيت كه تحليل هاي آماري از متن كتاب مشخص ميكند كه الگوي كاراكترهاي بكار رفته در كتاب بسيار شبيه به زبان طبيعي است ، عده اي هم فكر ميكنند كه اين كتاب يك شوخي استادانه است : مجموعه اي از سمبولهاي اختياري كه قرار گرفتن آنها در كنار هم هيچ معني اي ندارد . ولي چون اين افراد هيچگاه قادر به اثبات نظريه خود نشده اند و بنظر ميرسد تصاوير موجود در كتاب بازگوكننده اطلاعاتي واقعي باشد ، بسياري از متخصصان رمزنگاري حرفه اي و آماتور به تلاششان در جهت كشف رمز اين كتاب تاريخي ادامه داده اند .

براي ديدن مجموعه كامل تصاوير اين كتاب اينجا (كتابخانه بینک دانشگاه ييل)و سپس بر روي جلد كتاب كليك كنيد .