Saturday, January 16, 2010

دوربین ديجيتالی 35 ميليون دلاری


.
.

آنچه که در تصوير مشاهده می کنید يک دوربين دیجیتالی 570 مگاپیکسلی! 35 میلیون دلاری است که یکی از بزرگترين و عظيم الجثه ترين دوربین های ديجيتالی موجود در دنیا است.

این دوربين که توسط مهندسین لابراتوار Fermilab ساخته شده در ابعادی نزديک به يک خودروی سواری طراحی شده است. يک مجموعه که شامل 74 سنسور از نوع CCD است فرايند ثبت تصاویر اين دوربین غول آسا را بر عهده دارد.

هدف اصلی از ساخت چنین دوربینی پاسخ به این سوال بوده است: انرژی سیاه چیست؟ در واقع بشر هنوز نمی داند که آیا چنین چیزی وجود دارد یا نه. اما این دوربین ساخته شده تا به محققان برای پاسخ به این پرسش کمک کند. زمانی که کار ساخت این دوربین به پایان برسد آن را بر روی تلسکوپی در کشور شیلی نصب خواهند کرد و پیش بینی می شود که طی بازه زمانی ۵ سال از بیش از ۳۰۰ میلیون کهشکان تصاویر جدیدی با کیفیت و جزییات فوق العاده تهیه شود.


عکس های تهیه شده توسط اين دوربین آنقدر بزرگ است که پيش بینی می شود با وجود سیستمی فوق سریع در پردازش اطلاعات برای تهیه هر عکس 17 ثانیه زمان نیاز باشد. با وجود آنکه عظمت این دوربين در کنار کوچکترین کهکشان دنیا هم ناچیز است اما تصاویر تهيه شده توسط آن حتما ديدنی خواهد بود.