Saturday, April 24, 2010

پدر رايانه جهان درگذشت


پدر رايانه هاي خانگي که به گونه اي آغازگر دوران حرفه اي زندگي افرادي مانند بيل گيتس و پل آلن بوده است در سن 68 سالگي درگذشت.





دکتر هنري ادوارد رابرتز ، مخترع دستگاه Altair 8800 است دستگاهي که به خاستگاه عصر رايانه هاي خانگي تبديل شد.

پل آلن و بيل گيتس پس از ديدن تصوير اين رايانه بر روي جلد يک نشريه با رابرتز تماس برقرار کرده و به او پيشنهاد دادند تا نرم افزار مورد نياز اين دستگاه را بنويسند. اين نرم افزار Altair-Basic نام گرفت و در واقع به بنيان فعاليت هاي شرکت مايکروسافت تبديل شد.

به گفته بنيانگذاران مايکروسافت، رابرتز در واقع شانس شناخته شدن را در اختيار دو جوان ناشناس که قبل از شهرت يافتن رايانه ها به اين سيستم ها علاقمند بودند ، قرار داد. شانسي که گيتس و پل آلن هميشه قدردان آن خواهند بود.

«استيو وزنياک» از شرکت «اپل» نيز درباره «رابرتز» مي گويد: وي با برداشتن قدمي بسيار حياتي و مهم باعث شد ما به همه چيزي که امروز در اختيار داريم دست يابيم.

رابرتز بنيانگذار شرکت MITS بود که تجارت اصلي آن ساخت و فروش قطعات مدل هاي موشکي به شمار مي رفته است. اين شرکت در دوره اي فروش قطعات ماشين حساب را نيز تجربه کرد که محصولات آن به سرعت در زير سايه شرکتهاي بزرگتر ناپديد شد.

در اواسط دهه 1970 در حالي که اين شرکت با بدهي هاي بالاي خود دست و پنجه نرم مي کرد، رابرتز ساخت کيت هاي رايانه را آغاز کرد. نتيجه اين پروژه ساخت رايانه کامل Altair 8800 بود، رايانه اي که با تعدادي کليد کار مي کرد و هيچ نمايشگري نداشت.

تصوير اين دستگاه 395 دلاري که قيمت آن با هزار دلار امروز برابري مي کند، بر روي جلد مجله Popular Electronics منتشر شد و توجه بسياري از جمله بيل گيتس و پاول آلن را به خود جلب کرد.

سپس پيشنهاد نوشته شدن نرم افزار براي اين دستگاه از سوي اين دو به رابرتز ارائه شد و اين دو به تدريج به دفتر مرکزي شرکت MITS جايي که در نهايت به شرکت مايکروسافت تبديل شد، نقل مکان کردند تا نرم افزار خود را که بعدها Basic نام گرفت، توليد کنند.

بر اساس گزارش بي بي سي، دکتر رابرتز پدر رايانه هاي خانگي جهان در سال 1977 شرکت خود را به فروش رساند و در روز اول ماه آوريل سال 2010 در اثر ذات الريه مضمن و طولاني مدتي که به آن مبتلا بود درگذشت.