Monday, February 15, 2010

ماشینی که بعداز70سال از آب بیرون



شواهد نشان مي‌دهد دولت سوئيس در آن زمان معتقد بود ماليات ورود اين خودرو پرداخت نشده اما مالك آن با نظر دولت موافق نبود، اما سرانجام نتوانست مقامات دولتي را براي استفاده از اين مدل قانع كند و به نشانه اعتراض در سال 1936 اين مدل با ارزش را به درياچه انداخت و بعد از اين مدت طولاني بخش‌هاي زيادي از خودرو از بين رفته و به گفته كارشناسان تنها 20درصد از قطعات خودرو از جمله بخش‌هاي آلومينيومي و برنجي و لاستيكي اين خودرو همچنان قابل استفاده است.

نكته جالب توجه سالم ماندن بعضي از بخش‌هاي چوبي است كه در ساخت شاسي اين خودرو مورد استفاده قرار گرفته. مالك آينده مي‌تواند اين خودرو را مورد بازسازي كامل قرار دهد و يا به صورت يك قطعه نمايشي در معرض ديد علاقه‌مندان بگذارد. تيپ 22 جزو نخستين خودروهاي توليدي كارخانه بوگاتي است. توليد اين سري از خودروها با تيپ 13 به عنوان اولين نمونه غيركانسپت بوگاتي آغاز شد. اين خودرو كه از موتور 4/1 ليتري 30 اسب‌بخاري بهره مي‌برد.

اين مدل در رقابت‌هاي 24 ساعته لمانز فرانسه در 1911 هم شركت كرد و هر چند نتوانست در پايان رقابت مقامي را كسب كند اما تا اواسط مسابقه خودروهاي بوگاتي رتبه‌هاي اول را در اختيار داشتند.