Sunday, February 14, 2010

قدرت معمولا فراموشی به همراه می‌آورد

در سال ۱۳۵۷، سید علی خامنه‌ای، روحانی ۳۹ ساله‌ای که تحت فشار ماموران دولت شاه بود، نامه‌ای را به همراه تنی چند از یارانش به کمیته ایرانی دفاع از حقوق بشر فرستاده بود.

اینان ناراحت مامور شهربانی بودند که تمامی حرکات‌شان را زیر نظر داشت و مهمانان‌شان را هم سین جیم می‌کرده و گاه به شهربانی می‌فرستاده.

شاهکار نامه آن جایی است که نویسندگان نامه، با اتکا به کنوانسیون جهانی حقوق بشر شکایتشان را طرح می‌کنند؛ «اينجانبان يك نوبت در تاريخ ۶/۳/۵۷ و نوبت ديگر بعنوان اتمام حجت درتاريخ ۱۱/۳/۵۷ كتباٌ به اين عمل غير منطقي و مخالف با قانون اساسي و اعلاميه جهاني حقوق بشر به شهرباني محل اعتراض كرديم و چون هيچگونه تغييري در عمل مسئولان شهرباني مشاهده نشد لازم دانستيم كه آن كميته محترم را در جريان امر قرار دهيم.».

در نامه همچنین خواسته شده که نهادهای حقوق بشری نیز در جریان قرار بگیرند: «عين اين گزاره را به مقامات و مراجع ذيصلاح جهاني از قبيل مجمع حقوقدانان بين‌المللي و كميته دفاع از حقوق بشر و صليب سرخ جهاني و غيره» ارائه شود.

متن نامه سید علی خامنه‌ای و دوستانش به شرح زیر است:

مسئولان محترم كميته ايارني دفاع از حقوق بشر دامت توفيقاتهم

با احترام و درود و سپاس فراوان موقعيت استثنائي و بي نظيري كه به ابتكار آن عناصر شريف و شجاع در فضاي مختنق و گرفته ايران پديد آمده به اينجانبان فرصت ميدهد كه يكي از دهها رفتار غيرقانوني ماموران دولتي را كه در دوران تبعيد غير قانوني انيجانبان به شهرستان ايرانشهر (واقع در قلب بلوچستان و در فاصله /۲۰۰۰ كيلومتري تهران) انجام گرديده مطرح ساخته ضمن تقاضاي طرح و تعقيب آن در قلمرو فعاليت‌هاي آن كميته در داخل كشور، مصراٌ درخواست نمائيم كه عين اين گزاره را به مقامات و مراجع ذيصلاح جهاني از قبيل مجمع حقوقدانان بين‌المللي و كميته دفاع از حقوق بشر و صليب سرخ جهاني و غيره ارائه نموده بدينوسيله نقطه بسيار كوچك و در عين حال پرمعنائي از رفتارهاي غير قانوني هيئت حاكم ايران با معترضان و مخالفان خو درا در معرض ديد و اطلاع آنان قرار دهيد.

واينكه اصل موضوع:

شهرباني ايرانشهر در سه هفته قبل پيرو يك اخطار شفاهي به گماشتن يك پست كنترل بر در خانه اي كه مسكن و پناه ما است مبادرت ورزيد. اين مامور كه در تمام ساعات شبانه روز به مراقبت اشتغال دارد موظف است كه همه مسافران و ديداركنندگاني را كه از شهرستان‌ها و از بسياري نقاط ايران براي ديدار با اينجانبان به اين شهر آمده‌اند ابتدا مورد پرسش قرار داده و كارت شناسائي از آنان بخواهد و مشخصات آنان را يادداشت كند و سپس غالباٌ آنان را به اداره شهرباني جلب يا هدايت نمايد. درمواردي نيز اطلاع حاصل شده كه مامور مزبور با اداي سخنان تهديد آميز از ورود شخص ديداركننده جلوگيري كرده است. لازم است تذكر داده شود كه چگونگي انجام كارهاي ياد شده بر حسب تفاوت اخلاق و احساسات شخصي ماموران كه هر چهار ساعت يكبار تعويض گرديده و به نوبت، پست نامبرده را عهده دار مي‌گردند متفاوت ميباشد و گاه اين رفتارها با خشونتي نامتناسب انجام مي‌شود.

اينجانبان يك نوبت در تاريخ ۶/۳/۵۷ و نوبت ديگر بعنوان اتمام حجت درتاريخ ۱۱/۳/۵۷ كتباٌ به اين عمل غير منطقي و مخالف با قانون اساسي و اعلاميه جهاني حقوق بشر به شهرباني محل اعتراض كرديم و چون هيچگونه تغييري در عمل مسئولان شهرباني مشاهده نشد لازم دانستيم كه آن كميته محترم را در جريان امر قرار دهيم. رونوشت دومين نامه اعتراضيه پيوست است.

والسلام عليكم و علي عبادالله الصالحين

سيدعلي خامنه اي تبعيد شده از ۲۳/۹/۵۶ از مشهد

محمدكاظم راشد يزدي تبعيد شده از ۱۲/۱/۵۷ از يزد

 سيدمحمدعلي مولوي تبعيدشده از ۲۱/۲/۵۷ از گرمسار

سيدفخرالدين رحيمي خرم آبادي تبعيد شده از ۲۱/۲/۵۷ از خرم آباد