Sunday, July 26, 2009

پسران ناخلف پنج ديكتاتور

پنج پسر در دنيا هستند كه براي معرفي خود يك جمله را بر زبان مي‌آورند: پدر ما ديكتاتور است، خودمان خلافكار.

فرزند سياستمداران مطرح بودن سخت است . سخت‌تر از آن اما فرزند مرداني بودن است كه جهانيان آنها را با عنوان ديكتاتور مي‌شناسند. پسراني كه پدرانشان مشهورند به خودكامه‌گي و البته خود نيز مراتب سرشكستگي پدر را فراهم كرده‌اند. ليست اين پسران ناخلف را در زير بخوانيد:


1. شيخ عيسي بن زايد آل نهيان
پدر : رهبر فقيد ابوظبي و رئيس‌جمهوري امارات متحد عربي زيد بن سلطان آل نهيان.
سن : نامعلوم
اشتباه نابخشودني: شيخ عيسي خود هرگز جايگاه سياسي را در كشورش به خود اختصاص نداده است.البته برادر او شيخ خليفه در حال حاضر حكمران ابوظبي است . شيخ عيسي را تا همين چند ماه پيش همگان به عنوان يكي از سرشناس‌ترين چهره‌هاي ابوظبي مي‌شناختند . مردي كه برج معروف الحاكمه را به ياد پدرش ساخت. اما تنها و تنها يك خطا آن هم در نيمه شبي در بيابانهاي اطراف ابوظبي نام شيخ عيسي را براي هميشه تخريب كرد. حالا ديگر هركس نام او را مي‌شنود ، واژه هايي مانند قساوت و بي‌رحمي در ذهنش رژه مي‌رود . بسياري حتي او را روان‌پريش مي‌دانند .
در تصاويري ويديوئي كه از اين شكنجه در دست است و البته تاريخ آن به سال 2004 باز مي‌گردد ، شيخ عيسي به همراه گروهي از دوستانش تاجر افغاني را كه متهم به كلاهبرداري است شكنجه مي‌كنند . شيخ با استفاده از اسلحه اي كه در اختيار دارد به سمت مرد تاجر شليك مي‌كند البته به گونه‌اي كه او را بترساند. مردان همراه شيخ دهان تاجر افغان را مملو از شن مي‌كنند. بر زخم‌هاي او نمك مي‌پاشند و البته با كابل برق به او شوك مي‌دهند. اين تصاوير توسط يكي از مشاوران تجاري شيخ عيسي در اختيار رسانه‌هاي بين‌المللي قرار مي‌گيرد . اين مرد ادعا مي‌كند كه شاهد شكنجه بيست و پنج نفر ديگر توسط عيسي نيز بوده است .
شيخ عيسي در حال حاضر در حبس خانگي به سر مي‌برد. پرونده او در دادگاه امارات در حال جريان است . اتفاقي كه بسيار به ندرت در خاندان سلطنتي رخ داده است .شايد عيسي هيچ‌گاه نتواند اين لكه ننگ را از دامن خانواده‌اش پاك كند.


2. كيم جونگ نام
پدر: رهبر كره‌شمالي، كيم جونگ ايل
سن : 38
اشتباه نابخشودني: بزرگ شدن در شرايطي كه جهانيان پدر شما را مردي تشنه توجه و دستيابي به تسليحات هسته‌اي بدانند كار چندان ساده‌اي نيست . بخصوص آنكه بدانيد مادر هنرپيشه شما وادار به طلاق از همسر نخست خود و ازدواج با كيم جونگ ايل شده است .هيچ كس نمي‌تواند كيم جونگ نام را تنها براي آنكه به دنبال چند روز استراحت در خارج از كره‌شمالي بود ، سرزنش كند. كيم جونگ نام يك بار در سال 2001 به دليل تلاش براي ورود غيرقانوني به ژاپن بازداشت شد . او تنها مي‌خواست از مركز ديسني لند توكيو ديدن كند. ديدني كه تا پايان عمرش به ضرر او تمام شد . پليس فرودگاه ژاپن، كيم جونگ نام را به همراه همسر و فرزندش بازداشت كرد . بر روي پاسپورت جعلي كه در اختيار كيم جونگ نام قرار گرفته بود نام او " خرس چاق " نوشته شده بود .
اين رسوايي زماني به سراغ كيم جونگ نام آمد كه او در صحنه بين المللي موفقيت هاي بسياري را به نام خود ثبت كرده بود . به تازه‌گي از سفر به اروپا و ايالات متحده و ديدار با وزير امور خارجه وقت مادلين آلبرايت بازگشته بود . يك هوس بي‌مورد براي سفري در گمنامي آبروي حرفه‌اي كيم جونگ نام را بر باد داد . حالا بسياري از تحليل گران برادر كوچك‌تر او را مستحق اين جانشيني مي‌دانند.
كيم جونگ نام پس از اين حادثه مدتي را در خارج از كشور به سر برد . در شرايطي كه همگان از تبعيد او سخن مي‌گفتند،او در مصاحبه‌اي مطبوعاتي ادعا كرد كه برايش اهميتي ندارد چه كسي به جاي پدر قدرت را در دست مي‌گيرد و هرگز از كشورش تبعيد نشده است .

3. هانيبال قذافي
پدر : رهبر ليبي، معمر قذافي
سن : 33
اشتباه نابخشودني: معمر قذافي ظرف چند سال اخير به شدت در رفتار و منش خود تغييراتي ايجاد كرده است . تمام تلاش خود را به كار گرفته است تا با عادي سازي روابط با ساير كشورها در مسير دوستي با غرب بربيايد. اما بزرگترين مانع بر سر راه پدر، پسري است كه با خشونت ‌هايش تلاش‌هاي پدر را ناكام گذاشته است . هانيبال براي نخستين بار در سال 2004 ميلادي در راس خبرهاي بين‌المللي قرار گرفته بود . پليس پاريس او را به اتهام رانندگي با سرعت غيرمجاز بازداشت كرد. البته اين همه گناه او نبود . هانيبال مست بود و مسيري را كه همگان از شمال به جنوب مي‌رفتند برعكس طي مي‌كرد . هانيبال كه در كپنگهام بازرگاني مي‌خواند به دليل مصونيت سياسي از زندان آزاد شد . دو ماه بعد مجددا هانيبال بازداشت شد و اين بار به اتهام شرب و شتم نامزدش. اين بار هم ابروي پدر به كمك هانيبال امد و او آزاد شد . يك هفته بعد اما مجددا به اتهام شكستن وسايل هتل بازداشت شد . سال گذشته اما پرونده‌اي جديد در سوئيس براي او باز شد . اين بار هم هانيبال دو خدمه هتل محل اقامت خود را مورد ضرب و شتم قرار داده بود . معمر قذافي اما مانند هر پدر مسئول ديگري در چنين شرايطي جانب پسر را گرفته و ديپلمات‌هاي سوئيسي را از كشورش اخراج كرد .


4. هو هايفنگ
پدر: رئيس‌جمهوري چين ، هو جين تائو
سن : 38
اشتباه نابخشودني : تا امسال كسي در خارج از چين نام هو هايفنگ را نشنيده بود. در چين اما او رئيس بزرگترين شركت توليد كننده اسكنرهاي صنعتي است . بر هيچ كس پوشيده نيست كه او براي كسب موفقيت در كارش از ارتباط‌هايي كه پدر دارد استفاده مي‌كند. قرادادهاي كلان با شركت هاي هوايي چين براي خريداري اسكنرهاي امنيتي اين شركت از جمله امتيازهايي است كه هوم هايفنگ به نام خود سند زده است . ماه گذشته اما دادستاني كشوري در افريقا غربي به نام ناميبيا عليه شركت تحت اختيار هو هايفنگ اقامه دعوي كرد . اين شركت متهم به فساد مالي در سايه نام خود است . اتهام اين شركت هم پرداخت رشوه به مقام‌هاي دولتي ناميبيا براي برنده اعلام كردن شركت در مزايده فروش اسكنرهاي امنيتي به فرودگاه هاي ناميبيا است . نامي از هو هايفنگ به عنوان مظنون برده نشده است . اما اقامه دعوي عليه شركت تحت كنترل و مديريت او معناهاي تلويحي بسياري دارد . پس از اين حادثه نام شركت تحت كنترل هو هايفنگ و همچنين نام خود او در ليست واژه هايي قرار گرفت كه جستجوي آن در اينترنت ممنوع است .

5. مارك تاچر
مادر: نخست وزير سابق بريتانيا، مارگارت تاچر
سن : 56
اشتباه نابخشودني : پسر زن آهنين بريتانيا براي نخستين بار در سال 1982 در صدر اخبار رسانه هاي بين‌المللي قرار گرفت . او به مدت چهار روز در بيابان ساحارا گم شده بود . مارك براي شركت در مسابقه موتور سواري به اين بيابان رفته بود . مارك سه بار در امتحان حسابداري دانگاهش رد شد و با اين حال به فرزندي مارگارت تاچر مي‌باليد . نام مارك اما با نام كشور گينه استوايي گره خورده است . در سال 2004 ميلادي پليس افريقا جنوبي مارك را به اتهام دخالت در كودتا در گينه استوايي بازداشت كرد . او متهم به كمك مالي به كودتاچيان شده بود . دولت افريقا جنوبي او را 500 هزار دلار جريمه كرد و مارك از افريقا جنوبي خارج شد . پس از خروج از افريقا جنوبي ايالات متحده به مارك با توجه به نقشي كه در اين كودتا داشت اجازه ورود نداد و جالب تر انكه موناكو هم كه محل اسكان بسياري از تبعيدي‌ها است به پسر تاچر اجازه نداد تا در اين كشور اقامت گزيند