Tuesday, November 3, 2009

بزرگترین جشنهای دنیا

کارناوال برزیلی ریو Rio Carnival

این کارناوال که هر ساله چهار روز قبل از Lent (ماه پرهیز و روزه کاتولیک ها) در پایتخت برزیل برکزار می شود، ممکن است بزرگترین و شگفت انگیزترین فستیوال دنیا باشد. این مراسم، زندگی و شادی را به برزیل می آورد. خیابانها مملو از انواع و اقسام کارناوالهای رنگارنگ و شاد می شوند. مردم زیادی از سراسر دنیا برای مشاهده این فستیوال رهسپار بزریل می شوند و صدای موزیک از هر کجا به گوش می رسد.
زنان رقاص نیمه-عریان با لباسهای تزیین شده از سکه های فلزی و پرهای طاووس-مانند ، مشغول رقص تند برزیلی "سامبا" هستند و مردم آبجو به دست، نظاره گر این همه وجد و زیبایی هستند. -female dancers festooned in sequins & feathers-
16 کارناوال بزرگ ار مدرسه های آموزش رقص سامبا، بهمراه یک کارناوال با لباسهای مخصوص، این رژه باشکوه در این فستیوال را هدایت می کنند.



فستیوال رنگها

400 سال پیش، هندوهای هند، نپال،بنگلادش و کشورهای اطراف، فرا رسیدن بهار را با "فستیوال رنگها" جشن می گرفتند. ریشه این جشن به نماد هندوی "پراهالادا" بر میگردد که با ایثار و ازخودگذشتگی خود نسبت به "الهه ویشنو" باعث شد که از گزند و آسیب آتش در امان بماند. این روز یک روز مقدس برای هندوها میباشد که شرکت کنندگان در این مراسم پودرها و مایعات رنگین را بسوی همدیگر می پاشند. این رنگها در گذشته از ریشه گیاهان دارویی خاصی (برای مداوای تب و لرز) به دست می آمده است.



فستیوال مرد آتشین

نام "مرد آتشین" به این دلیل انتخاب شده که هر سال تمثال چوبی بزرگی با نماد مذهبی آتش زده می شد. وقتی شما به این مراسم میروید، انگار وارد دنیای دیگری شده اید. شرکت کنندگان این مراسم، در لباس پوشیدن یا نپوشیدن، کاملا آزاد و مختار هسنتد (همچنین پوشیدن لباس از هر نوع دلخواه نیز مجاز می باشد). همیشه در این مراسم یک چیز جدیدی برای امتحان کردن وجود دارد و اشکال و مجسمه های هنری و عجیب در هر طرف که نگاه کنید به چشم می خورند -در آخر آگوست در حضور 50000نفر و در ناحیه ای دور افتاده در Nevada



فستیوال دنبلان (بیضه)

مردم ایالت Montana معتقدند که هرگز چیزی زاید و 100% دور ریختنی وجود ندارد. این امر در مورد دنبلان های لذیذ و پروتیین دار هم صدق می کند! هر سال 15000 نفر در ناحیه اطاف Clinton جمع می شوند و شاهد انواع و اقسام غذاها از نوع دنبلان دار می شوند.
دنبلان ها پس از مرحله پوست کنی در آبجو خوابانده می شوند تا کاملا ترد بشوند(Marinate) و سپس در لای نان گذاشته شده و تا جای ممکن سرخ و برشته می شوند.



جشن لجن

این جشن ممکن است که بزرگترین نباشد اما در نوع خود کثیف ترین است. این جشن سالانه هزاران نفر را در ایالت Louisiana واقع درجنوب آمریکا، به دور هم گرد می آورد.



جشن حشرات

"حشرات آنچنان چندش آور هم نیستند، شاید سوتفاهم شده است". حداقل این جمله ایست که ساکنان شهر Raleigh در کارولینای شمالی می گویند.
هر سال در ماه سپتامبر، غذاهای متنوع لذیذ Delectable dishesو گوناگونی از حشرات به نمایش گذاشته می شود که معمولا شامل عقرب و ملخ fried grasshoppersسرخ شده می باشند.



فستیوال هاداکا

فستیوال hadaka matsuri هر ساله به هنگام سال نو و در سرمای ژانویه برگزار می شود. هزاران مرد، لباسهای لنگ مانند به نن کرده donning loincloths و مشفول خیس کردن و آب پاشیدن به هم می شوند. در میان مراسم، قطعه چوبهایی به نام "شینگی" به طرف جمعیت پرتاب می شوند. کسانیکه موفق به گرفتن "شینگی" می شوند معتقدند که سالی پر از خوش شانسی و برکت خواهند داشت. در این روز تا انتهای شب مردها بدن خود را با خوردن ساکی، گرم نگه می دارند.



رژه عشق و دوستی

این مرسم در ابتدا در شکل یک تظاهرات سیاسی همراه با موزیک در برلین (و درست 4ماه قبل از قروریختن دیوارهای برلین) برای حمایت از صلح سازماندهی شد. این مراسم، هم اکنون به یکی از پارتی های بزرگ همراه با رقص و موزیک، در دنیا تبدیل شد است که همه ساله ملیونها نفر را از سراسر دنیا به برلین می کشاند. تمرکز اصلی این مراسم معمولا روی موزیکهای الکترونیکی مانند ترانس trance ، house، یا techno تکنو می باشد.



جشن گوجه فرنگی

دهها هزار نفر همه ساله در شهری در اسپانیا جمع میشوند تا هزاران تن گوجه فرنگی گندیدهoverripe را بهم پرتاب کنند.(hurl over) این مراسم معمولا 1ساعت به طول می کشد و پس از آن خیابانهای شهر توسط شیرهای بزرگ آب شسته می شوند.



جشن متکا (بالش)

در 22 مارچ 2008 برای اولین بار دنیا شاهد جشن تاریخی متکا بود که در 25 شهر جهان (از جمله بوستون، کپنهاگ، سیدنی، شانگهای، دوبی و لندن) برگزار شد. این جشن، اولین flash mob یا حرکت سازمان یافته سریع دسته جمعی بود که از ماهها قبل (توسط رسانه ها، ایمیل، پیامک ها و دهن به دهن) هماهنگ شده بود.
در سانفرانسیسکو در این روز، ظاهر شهر بهم ریخت و دچار یک ریخت و پاش حسابی شد تا جاییکه مقامات رسمی تصمیم دارند برای سالهای آینده کنترل و سختگیری بیشتری را در این روز اعمال کنند. crackdown



فستیوال اسپاراما

مردم معمولا عاشق ژامبون و spam (گوشت خوک کوبیده شده) هستند. در امریکا سالانه در هاوایی و تگزاس جشنی از انواع و افسام ژامبون ها و اسپم ها برگزار می شود. مردم هاوایی سالیانه 5ملیون پاند ژامبون مصرف می کنند. مربای مخصوص ژامبون waikiki سال گذشته 20000 نفر را به این فستیوال کشاند.
با این حال، در Austin و تگزاس، "جشن اسپاماراما" بیشتر حالت مسابقه آشپزی یا رقابت ساندویچ خوری دارد. spam cook-off, spam-burger eating contest



جشن خیره شدن در چشم

به نظر شما مزیت 3دقیقه زل زدن و خیره شدن در سکوت به صورت کسیکه از قبل نمیشناسید، چه می تواند باشد؟ هر ساله تعداد زیادی در رستورانها و بارهای شهری در انگلیس جمع می شوند و برای مدتی به صورت یکدیگر خیره می شوند.
مایکل السبورگ، که ایده این مراسم از او بوده، معتقد است: "بهتر است شما با کسیکه از قبل نمی شناسید (به جای مکالمات پوچ و سطحی) در ابتدا یک رابطه غیر کلامی داسته باشید". معمولا پس از اتمام بخش زل زدن، مردم شروع به صحبت کردن و تبادل نظر می کنند.



جشن پنیر غلتان

هر ساله نزدیک Gloucester و در ناحیه ای به نام Coltwolt در انگلیس، مسابقه پنیر غلتان برگزار می شود. یک نوع پنیر محلی دایره ای شکل (در سایز 2برابراندازه واقعی اش) از بالای تپه ای به پایین انداخته می شود و شرکت کنندگان باید به دنبال آن غلط بخورند و نهایتا پنیر را بگیرند.
خیلی به ندرت پیش می آید که کسی موفق به گرفتن پنیر شود، چراکه در برخی موارد سرعت پنیر غلطان به 70 مایل در ساعت می رسد. بنابر این معمولا به اولین کسی که از خط پایان عبور کند جایزه تعلق می گیرد (عبور از خط پایان کافیست). کسی دقیقا تایخ اولیه پیدایش این رسم را نمی داند اما هر چه هست، خیلیها حاضرند به خاطر هیجان حضور در آن، با استخوانهای شکسته یا حتی ضربه مغزی مواجه شوند.



فستیوال فرشی بزرگ از گل در بروکسل

نمايشگاه فرشي از گلهاي زيبا كه در محيطي بسيار وسيع و روباز هر دوسال يكبار در بلژيك برگزار ميگردد، بيش از 100 هزار توريست را بخود جذب ميكند. بلژيك اكنون بزرگترين صادر كننده گل و پيازچه آن به كشورهايي نظير هلند و فرانسه و آمريكاست. براي اولين بار شهردار بروكسل (پايتخت بلژيك) در سال 1971 سفارش اين فرش پوشيده از گل را جهت جلب توجه توريستهاي دنيا بعنوان بزرگترين صادركننده ي گل داده است.
این فرش در Grand-Place واقع در بروکسل ساخته شده است و بسیار زیبا و حیرت انگیز است. 700000 هزار گل به گونه ای کنار هم قرار گرفتند تا یک فرش خوش نقشه با رنگهای زنده و زیبا شامل قرمز ، زرد، نارنجی، بنفش و سبز را تشکیل بدهند. در سالهای اخیر این گونه گل فرشها از جاذبه های مهم بروکسل به شمار می آیند.گل فرش بروکسل هر دو سال یکبار درست می شود و نوبت بعدی 12 آگوست 2010 است.






جشن اکتبر در آلمان

جشن اکتبر بزرگترین جشن مردمی در جهان است که هر سال اواخر سپتامبر شروع می‌شود و تا اوایل اکتبر طول می‌کشد.
اما نکته دیگر در جشن اکتبر، جدا از لباس، بوي آبجويي است كه گوشه و كنار شهر مونیخ را در بر کی گیرد؛ مونيخ ميزبان جشن پرآوازه‌ي اكتبر، جشن آبجونوشان شده است. جشن اكتبر جشني است كه همه ساله در شهر مونيخ آلمان در ايالت بايرن برگزار مي‌شود و به طور سنتي تا ۱۶ روز طول مي‌كشد. هرچند كه اين جشن، جشن اكتبر نام دارد، اما معمولاًً اواخر سپتامبر آغاز مي‌شود و به مدت دو هفته تا اوايل اكتبر به طول مي‌انجامد.اين جشن يكي از پرآوازه‌ترين جشنهاي مونيخ است. هر سال در حدود ۶ ميليون نفر شركت‌كننده دارد و همين ويژگي آن را به بزرگترين جشنواره‌ي جهان تبديل كرده است. پس از وحدت دو آلمان شرقي و غربي برنامه‌ي زماني جشن اندكي تغيير كرد. به اين ترتيب كه اگر اول يا دوم اكتبر يكشنبه باشد، جشن را تا سوم اكتبر ادامه مي‌دهند، چراكه سوم اكتبر "روز وحدت" دو آلمان است. اين چنين است كه امروزه اين جشن ۱۷ يا ۱۸ روز طول مي‌كشد







اما بجز آبجو، لباس نیز نقش مهمی در این جشن دارد. هر چند در این جشن می‌توان هر لباسی پوشید، اما بیشتر شرکت‌کنندگان ترجیح می‌دهند لباس سنتی مردم "بایرن" را به تن کنند. با وجود آنکه در جشن اکتبر هیچ قانون خاصی در مورد نوع لباس پوشیدن حاکم نیست، اما بسیاری از بازدیدکنندگان ترجیح می‌دهند تا لباس سنتی مردم ایالت بایرن را به تن کنند: مردان شلوارهای چرمی کوتاه و زنان پیراهن‌های رنگارنگی را که در زبان آلمانی به آن "Dirndl" می‌گویند.
با اینکه پوشیدن این پیراهن‌های رنگی سنتی برای گردشگرانی که گذرشان به شهر مونیخ افتاده بیشتر تفننی است، اما برای مردمان محلی این لباس و تاریخچه‌ی چند قرنی آن، معنایی فراتر از تفنن دارد. در اصل این لباس، پوشش زنان پیشخدمت بوده، اما در سال‌های پایانی قرن ۱۹ میلادی طبقه‌ی مرفه جامعه این لباس را به سلیقه‌‌ی خود درآورده و زنان آن را در تعطیلات تابستانی خود به تن می‌کرده‌اند. گذر زمان اما از این لباس‌های سنتی ساده که از پارچه‌های معمولی و در دسترس دوخته می‌شدند، لباس‌هایی طبق مد درآورد که ابریشم و ساتن زینت‌بخش آن شدند. "Dirndl" فرم‌های متعددی دارد که هر کدام از یک منطقه به منطقه‌ی دیگر و از مناسبتی به مناسبت دیگر با هم فرق می‌کنند. به طور مرسوم هر روستایی رنگ و مد خاص و ویژه‌ی خود را دارد و از این جهت با روستای همسایه‌اش متفاوت است. با اینکه این لباس‌، لباسی نبوده است که هرروز آن را به تن کنند، اما هم‌اینک "Dirndl" نمادی از غرور محلی و نشان ویژه‌ی جشن‌های سنتی در ایالت بایرن آلمان و همچنین اتریش است.
هر چقدر هم که رنگ و روی مد به تن این لباس‌های سنتی نشسته باشد، با این حال چند قسمت در همه‌ی آنها مشترک است: یک نیم‌تنه‌ی چسبان، یک دامن بلند، پیش‌بند، و یک بلوز سفید رنگ که جنسشان معمولا از نخ یا ابریشم است. البته در این بین جواهرات هم نقش دارند که بیشتر منحصر به گردن‌بند یا گوشواره‌های نقره می‌شود.علیرغم اینکه رنگ‌ها باید در این لباس شاد باشند‌، امروزه دنیای مد در این زمینه برای خود محدودیتی قائل نشده است. آنهایی که این لباس‌ها را برای جشن اکتبر قرض می‌گیرند، می‌توانند با دست و دلبازی هر ترکیب رنگی را که مطابق سلیقه‌شان است بیازمایند. ممنوعیت بزرگ در این میان تنها ترکیب کردن پیراهن مشکی با بلوز سفید است، زیرا این ترکیب به طور مرسوم متعلق پیشخدمت‌ها بوده است. در ماه‌های سرد زمستانی، طبیعی است که بلوزهای آستین‌بلند جای بلوزهای آستین‌کوتاه این لباس را می‌گیرند و دامن‌ها و پیش‌بندهای گرم هم جایگزین دامن‌های نخی کوتاه رنگ تابستانی می‌شوند.
وقتی که کسی می‌خواهد "Dirndl" به تن کند، وقتی نوبت به بستن‌های بندهای پیش‌بند می‌رسد، باید کمی احتیاط را چاشنی کار کند، زیرا روش گره زدن پیش‌بند نشانه‌ای است از وضعیت تأهل! اگر گره در سمت چپ قرار گرفته باشد، به این معناست که شخص مجرد است و اگر پیش‌بند در سمت راست گره زده شده باشد، مردان باید خیال دوست شدن با زن مورد نظر را از سر به در کنند، چون این زن "دیگر از دست رفته است!".