Monday, November 16, 2009

غزنی، 'پایتخت فرهنگی جهان اسلام'


اخیراً وزیر شهرسازی افغانستان از کندی اجرای برنامه بازسازی شهر و محلات تاریخی غزنی به شدت انتقاد کرد. بر اساس تصویب اجلاس سال ۲۰۰۷ وزیران فرهنگ کشورهای اسلامی، غزنی پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ خواهد بود.

در حال حاضر آمادگی ها برای اعلام این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سطح پایینی قرار دارد و محلات تاریخی این شهر در وضعیت بدی قرار دارد. این وضعیت انتقاد برخی فرهنگیان را در افغانستان برانگیخته است.

غزنی (غزنه، غزنین) پایتخت سلطنت غزنویان در سالهای (۹۷۵-۱۱۸۷ میلادی) بود. به نظر برخی پژوهشگران، خانواده غزنویان زمینه نزدیکی فرهنگ های ملت های مسلمان را در قلمرو وسیع خود فراهم کرده بود.




آرامگاه محمود. زیارتگاه حاجت مندان. او "مجاهدی" دانسته می شود که "برای اسلام و توسعه آن" جنگیده است.






محمود نمادی از عظمت تاریخی افغانستان شمرده می شود، اما اکنون هزار سال پس از مرگ او، آرامگاهش آرام آرام به فراموشی سپرده می شود.



سلطان محمود بزرگترین "امیر" غزنویان بود. اسلام را او به شبه قاره هند برد. آرامگاه محمود مطابق وصیت خود او در "باغ فیروزی" غزنی قرار دارد. این باغ را خود او ساخته بود.



آرامگاه سنایی غزنی (۴۷۳-۵۴۵ هجری قمری)، عارف و شاعر بزرگ فارسی زبان، پیشرو عارفان فارسی زبان.



مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی در باره سنایی گفته: عطار روح بود و سنایی دو چشم او – ما از پی سنایی و عطار آمدیم



یکی از منارهای غزنی. از بناهای دوره غزنویان در غزنی. این منار با آیات قرآن با خط کوفی مزین بوده است، اما اکنون در معرض خطر جدی نابودی قرار گرفته است.




یوسف پشتون، وزیر شهرسازی افغانستان در سفری به غزنی از کندی بازسازی محلات تاریخی این شهر انتقاد کرد. دولت گفته که ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند تا غزنی پایتخت مناسبی برای جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ شود



سیمای کنونی شهر غزنی، مرکز تجمع ابو ریحان بیرونی، فردوسی، ابوالفضل بیهقی، عبدالحی گردیزی، سنایی، مسعود سعد سلمان، عنصری و فرخی سیستانی.





بالا حصار محمود شاهد تحولات زیادی در غزنی بوده است. ویرانه های این بالا حصار زمانی پایگاه نظامی بوده است.



در حال حاضر گفته می شود که طالبان از این بالا حصار به عنوان محل سازماندهی حملات خود به شهر غزنی استفاده می کنند.